3-6 de juny 2021

«LO IMPORTANTE ES EL PEINADO»: Jornades de reflexió al voltant de la manca de teoria i crítica en les arts en viu actuals

Dijous 3 de juny a les 18:00
Divendres 4 de juny a les 18:00
Dissabte 5 de juny a les 12:00
Diumenge 6 de juny a les 12:00
Entrada gratuïta

Gratuït amb reserva prèvia via Entradium.

LIVE STREAMING. Les jornades es retransmetran online en directe via Zoom. Per accedir-hi cal enviar un correu a taquilla@anticteatre.com. Se’n facilitarà un enllaç la mateixa setmana.

Acompanyament i relatoria: Rubén Ortiz
Producció: Elisabeth Ruiz, Estel Boix Estrada, Jose Miguel Gutiérrezç
Comunicació: Verónica Navas Ramírez
Coordinació tècnica: Sergio Roca
Coordinació streaming: Agnès Anton
Suport tècnic: Jofre Grabuleda
Imatge de les jornades: Júlia Barbany Arimany
Direcció artística Antic Teatre: Semolina Tomic
Coordinació festival SÂLMON: Dianelis Diéguez
Comunicació festival SÂLMON: Raquel Tomàs
Imatge: Júlia Barbany Arimany

 

descarrega la nota de premsa

descarga el cartel

 


#loimportanteeselpeinado
#SalmonEntre
#AnticTEatre

Antic Teatre en col·laboració amb David Aguilar Sanjosé, Júlia Barbany Arimany, Marta Duran, José Miguel Gutiérrez, Juana Dolores i Sandy Moldavia. 

En diàleg amb les estructures companyes del festival SÂLMON (la Caldera, Graner, Poderosa) i les curadores de l’edició 2021-2022 (Iñaki Álvarez, Sofia Asencio, Bea Fernández, Ariadna Rodríguez).

Amb el títol «LO IMPORTANTE ES EL PEINADO», del dijous 3 i fins al diumenge 6 de juny, l’Antic Teatre proposa unes jornades de reflexió entorn de la manca de teoria i pensament crític en les arts en viu actuals en el nostre context (Barcelona, Catalunya).

La ideació i comissariat de les jornades ha anat a càrrec de l’equip de l’Antic Teatre en col·laboració amb David Aguilar Sanjosé, Júlia Barbany Arimany, Marta Duran, José Miguel Gutiérrez, Juana Dolores i Sandy Moldavia. L’artista i investigador escènic Rubén Ortiz les acompanyarà transversalment.

«LO IMPORTANTE ES EL PEINADO» s’ha pensat com la primera d’una sèrie de jornades de debat i reflexió. El programa d’aquesta primera edició enfoca cap a la diagnosi dels motius o hipòtesis pels quals es detecta aquest buit de pensament crític en el context de les arts en viu actuals; també es compartiran referents en actiu de pensament crític, així com la perspectiva dels i de les professionals dels mitjans de comunicació, tot plegat en un espai obert de debat i intercanvi entre agents i públics.

La iniciativa s’emmarca dins de l’anomenat SÂLMON ENTRE: un seguit de contextos, espais de conversa i mostra pública generats per les quatre estructures coorganitzadores del festival Sâlmon (l’Antic Teatre, la Caldera, el Graner i la Poderosa), que tindran lloc a cadascun dels espais del juny de 2021 al febrer de 2022.

Les trobades se celebraran a la sala de l’Antic Teatre i seran gratuïtes (fins a omplir l’aforament). També hi haurà possibilitat de seguir-les per live streaming.

«LO IMPORTANTE ES EL PEINADO» dia a dia

(ENS) MANCA LA TEORIA?

Dijous, 3 de juny, de 18 h a 21 h

Obertura i taula rodona. Statu quo y focus de les jornades, i debat obert entre les convidades —agents de l’entorn artístic i acadèmic— i públic.

Participants: David Aguilar, Júlia Barbany Arimany, Albert Boronat, José Miguel Gutiérrez, Marta Duran, Sandy Moldavia, Andrea Monje, Verónica Navas, Rubén Ramos, Teresa Rosell, Semolina Tomic, Virginia Trueba Mira.

Amb l’acompanyament de Rubén Ortiz i Sofia Asencio. Modera Juana Dolores.

REFERENTS DE PENSAMENT CRÍTIC

Divendres, 4 de juny, de 18 h a 21 h

Càpsules. Exemples en actiu de pràctiques de pensament crític. Diàleg i intercanvi entre les convidades i públic.

Participants: Rubén Ramos (Teatron), Rubén Ortiz (La Comedia Humana, CITRU – Centro Nal. de Investigación, Documentación e Información Teatral Rodolfo Usigli), Sandy Moldavia (artista visual), Gabriela Halac (DocumentA/Escénicas).

Acompanyen David Aguilar Sanjosé, Júlia Barbany Arimany, José Miguel Gutiérrez, Juana Dolores, Sandy Moldavia. Modera Marta Duran.

ELS CRÍTICS RESPONEN

Dissabte, 5 de juny, de 12 h a 14 h

La crítica des dels mitjans. Conversa entre públic i professionals que desenvolupen la seva praxi des de la crítica d’arts escèniques, el periodisme cultural o la gestió. El debat s’activarà també via bústia oberta amb la finalitat que el públic enviï les seves preguntes, que es poden adreçar, fins l’1 de juny, a anticteatre@anticteatre.com.

Participants: Jordi Bordes, Andreu Gomila, Núria Juanico, Nil Martín, Anna Molinet, Oriol Puig Taulé, Núria Ramis Masachs.

Acompanyen David Aguilar Sanjosé, Júlia Barbany Arimany, José Miguel Gutiérrez, Juana Dolores, Rubén Ortiz. Modera Marta Duran.

CLOENDA

Diumenge, 6 de juny, de 12 h a 14 h

Cloenda de les jornades a càrrec de Rubén Ortiz i David Aguilar. Diàleg amb el públic.

Acompanyen Júlia Barbany Arimany, José Miguel Gutiérrez, Juana Dolores, Marta Duran, Verónica Navas.

SÂLMON ENTRE: JUNY 2021 – GENER 2022

El festival Sâlmon no va acabar el seu recorregut després de la 9a edició, sinó que també es projecta en forma de crossfade o transició durant el 2021 amb l’edició del 2022. Allunyat de la dinàmica firal, freqüentada pels festivals, conscient que «el que construeix món són processos i que el futur només s’obre si hi ha un procés que obre el futur des del present»[1], el Sâlmon manté encès el foc venidor, fent créixer el cabal del flux en directe.

Durant el 2021, les quatre estructures coorganitzadores del Sâlmon (l’Antic Teatre, La Caldera, Graner i La Poderosa) segueixen compartint un espai col·lectiu anomenat ENTRE, que aflora en diferents moments amb trobades, residències, publicacions i accions al voltant de les arts vives, en diàleg amb l’acompanyament sostingut al llarg del temps que ja realitzen en els seus espais.

Un ENTRE que també acull les veus d’altres estructures internacionals còmplices (workspacebrussels, Das Theatre, Alkantara Festival, La Corvette, Santarcangelo Festival) i de l’equip curatorial de les edicions 2021 i 2022, i que es construeix com un lloc on seguir fent juntes, activant un nou flux de tinta, que marca el camí cap a un Sâlmon 22, encara per cartografiar.

Amb el suport d’Iberescena, Generalitat de Catalunya – Institut Català de les Empreses Culturals, AC/E i Ajuntament de Barcelona – Institut de Cultura de Barcelona.

Com diu el jingle d’Hidrogenesse:

No se para nunca para, Sâlmon Sâlmon

Flujo sin interrupción, Sâlmon Sâlmon!

Sâlmon ENTRE – PRIMAVERA.ESTIU.2021

BRUT NATURE. A La Caldera, del 31 de maig al 13 de juny.

«LO IMPORTANTE ES EL PEINADO»: Jornades de reflexió al voltant de la manca de teoria i crítica en les arts en viu actuals. A l’Antic Teatre, del 3 al 6 de juny.

DELIR. Residència de creació de Nina Botkay. A La Caldera, del 16 de juny al 11 de juliol.

PINK NOISE. Residència de creació d’Alina Folini. A La Caldera i Graner, del 26 de juliol al 22 d’agost.

[1] Amador Fernández-Savater en una entrevista publicada el 29 de novembre de 2020 a El Salto.

[BIOS DELS INTERVINIENTS]

David Aguilar Sanjosé
graduat en Art dramàtic per l’Institut del Teatre de Barcelona i estudiant del grau d’Estudis Literaris a la Universitat de Barcelona. Actualment, com a becari del departament de Teoria de la Literatura de la Universitat de Barcelona, està duent a terme un projecte d’investigació entorn de les estratègies metateatrals com a vehicle d’allò polític en les dramatúrgies contemporànies.

Júlia Barbany
És una actriu graduada en art dramàtic per l’Institut del Teatre, ha cursat part dels estudis “LAPS” (Live Art and Performance Studies) a la Theatre Academy d’Helsinki, on va presentar alguns dels seus primers treballs en solitari. Component del Col·lectiu Las Huecas, han presentat Projecte 92 i actualment treballen en la nova peça Aquellas que no deben morir. Basa el seu treball en la ironia i els límits de la performativitat que ella denomina “tova”, utilitzant la conferència performativa per desvirtuar tant el teatre com el discurs acadèmic reglat.

Albert Boronat Herreros
Creador escènic, dramaturg i pedagog. Llicenciat en Filosofia per la Universitat de Barcelona i en Direcció Escènica i Dramatúrgia per l’Institut del Teatre de Barcelona. Ha estat fundador de la companyia Projecte NISU (Projecte de Navegació Incendiària i Salvament Unilateral) i treballa també de manera habitual amb d’altres creadors de les arts escèniques. Actualment col·labora com a dramaturgista amb el Teatre L’Artesà d’El Prat de Llobregat. Imparteix classes sobre diverses matèries teòriques i pràctiques de manera habitual a l’Institut del Teatre de Barcelona.

José Miguel Gutierrez
És graduat en Història (Universitat de Barcelona) i ha curat posteriorment estudis d’especialització en cultura medieval, centrant-se en el camp de l’espiritualitat i la performativitat de les pràctiques devocionals. Ha col·laborat en el procés de creació de la peça # JUANA DOLORES # * massa diva per a un moviment assembleari * (2019-2020) i al projecte de * HIT ME IF I’M PRETTY * o Vladimir Maiakovski es va suïcidar per amor, peça encara en fase de conceptualització. Actualment s’està formant en Gestió Cultural.

Marta Duran
Graduada en Estudis Literaris (Universitat de Barcelona) i ha cursat un màster en Estudis Teatrals (Universitat de Glasgow). Col·laboradora del col·lectiu Nova Veu i el fanzine Fila Zero. Ha col·laborat en la producció del festival Kosmopolis 2019 i del Premi Internacional a la Innovació Cultural 2019. Actualment està investigant sobre teatre independent i polític a la Catalunya actual.

Sandy Moldavia
Artista visual. La seva pràctica es centra en evidenciar i donar forma a les poètiques del fracàs generades pel capitalisme, fent conviure un discurs crític amb elements cute de la Cultura d’Internet mitjançant el fotomuntatge, l’escriptura i l’autoedició. Ha coordinat @hybris.viral amb @juanadolorex i ha guanyat la beca Art Jove 2021 de Producció en la modalitat d’Investigació en col·laboració amb el MACBA.

Andrea Monje
D
irectora i dramaturga formada a ESAD EÒLIA i cursant el Postgrau en Escenificació i Tecnologia Digital a l’Institut de Teatre. Membre de la IX edició d’Els Malnascuts. Amb la companyia The Followers, estrena a l’Antic Teatre Welcome To Siri ‘s Party. Cry Babies és el seu segon projecte amb la coproducció de l’Antic Teatre juntament amb la Quinzena de Dansa Metropolitana. Autora i directora de diverses obres teatrals, Ameagari (Teatre Eòlia), Motel (Festival Estació Escènika). També ha treballat conjuntament amb Pablo Ley per a 90 minuts, Mercè Vila a Muda i per a Marc Crehuet en l’escenografia de Sucedáneas.

Teresa Rossell
és professora de Teoria de la Literatura i Literatura Comparada a la Universitat de Barcelona. La seva trajectòria se centra en tres línies principals de recerca: teoria del drama i les arts escèniques, específicament l’obra de Samuel Beckett; hermenèutica; teoria de l’assaig i escriptures del jo. Darrerament ha publicat “In Search of the Lost Image”, a Influencing Beckett / Beckett influencing (Mariko Hori Tanaka i Anita Rakoczy [eds.], Éditions l’Harmattan, 2020), i de propera aparició “Rock Her Off”, a Beckett’s Voices / Voicing Beckett (Laurens de Vos, Nicholas Johnson [eds.], Brill).

Rubén Ortiz
Artista i investigador escènic. És membre del col·lectiu La Comedia Humana i del Centro de Investigación Teatral Rodolfo Usigli. Du a terme el laboratori social “La comuna: revolución o futuro” i ha escrit, entre altres, els llibres “Escena expandida: teatralidades del siglo XXI” i “En busca del espectador“.

Sofía Asencio
É
s coreògrafa i ballarina. Entre els anys 1989 i 1993 va combinar els estudis de dansa contemporània a l’Institut de Teatre de Barcelona amb el treball a la Revista Musical amb les companyies de Tania Doris, Lita Claver “La Maña” i al Music Hall “La Belle Epoque”. Després d’acabar els estudis de dansa, treballa amb Vicente Saez, Lanonima Imperial, Mudances i Cia ACTA. L’any 1998 entra a formar part del col·lectiu General Elèctrica. A partir de l’any 2000 crea, al costat de Tomàs Aragay, Societat Doctor Alonso, companyia escènica i plataforma que els serveix per unir la investigació i la producció d’espectacles en complicitat amb altres artistes i investigadors. Entre els anys 2003 i 2011 codirigeix al costat d’Ernesto Collado i Tomàs Aragay el col·lectiu Cèl·lula, responsable del Festival MAPA, així com la col·laboració en programacions com ara el cicle Contraban al Teatre Jardí de Figueres i el comissariat per a Escena Plural al Teatre la Mercè de Girona.

Juana Dolores(1992, El Prat de Llobregat)
Filla d’immigrants andalusos a Catalunya. És fundadora i coordinadora de l’artefacte cibernètic @HYBRIS.VIRAL en el què, juntament amb l’artista Sandy Moldavia, desenvolupa pràctiques curatorials en l’era del post-internet. # JUANA DOLORES # * massa diva per a un moviment assembleari * (2019-2020) és la seva primera peça teatral i actualment està treballant en la segona, * HIT ME IF I’M PRETTY * o Vladimir Maiakovski es va suïcidar per amor (2020-2021). També reflexiona sobre els límits del vídeo i la poesia, com es pot apreciar a la seva última peça audiovisual LIMPIEZA (2020). Enguany, ha rebut el 56è premi de poesia catalana Amadeu Oller pel seu poemari Bijuteria.

Gabriela Halac
Argentina, 1972. És artista, escriptora i editora. El treball de Gabriela Halac se situa en el camp de la lectura-escriptura com a materialitat, performance i instal·lació. Les seves peces es desenvolupen en el temps estès dels dispositius relacionals, la generació de diàlegs, la invenció d’arxius, l’aplegament de col·leccions i es desplaça cap a narracions instal·latives. Porta endavant des de 2003 el laboratori editorial Ediciones DocumentA/Escénicas, un projecte enfocat a l’edició com a pràctica artística contemporània on ha editat llibres propis i d’altres artistes, realitzat residències i produït el seu propi camp d’experimentació, tant en la producció de publicacions com en la circulació i posada en escena d’aquestes. És una de les responsables de l’espai de producció artística independent DocumentA/Escénicas.

Jordi Bordes
Periodista cultural des de 1994 en diferents mitjans locals. A partir del 2003, s’especialitza en arts escèniques dins de la capçalera El Punt (des del 2010, El Punt Avui), fins a l’actualitat. Des del 2013, impulsa la plataforma de crítics Recomana.cat, en què a més d’abordar la crítica pensant també en l’espectador que hi pot estar interessat, també es programen serveis presencials de postfunció, programes de mà, itineraris segmentats per festivals o, des del juliol del 2016, la tutela d’un grup de joves (novaveu) en el seu inici com a crítics digitals. Col·laborador en diverses revistes especialitzades com Hamlet, Entreacte, Presència, La República. Jurat de diferents certàmens com la Mostra de Barcelona (2009), selecció del candidat Max Revelació de Catalunya (2009 i 2010), concurs de textos teatrals de la Fundació Romea (2010), Beca Desperta (2012 i 2016), Beques Odisseu d’Eòlia (2020). Assessor en comissions diferents de l’Ajuntament de Barcelona (Barcelona Districte Cultural) i el Departament de Cultura de la Generalitat. Coordinador del jurat familiar dels Premis de la Crítica 2014 i membre del jurat de Teatre (en la segona època dels Premis de la Crítica i en aquesta tercera època actual).

Andreu Gomila
Escriptor i periodista especialitzat en arts escèniques. Col·labora a El Temps de les Arts, Time Out, La Vanguardia i Ara. Com a autor, ha publicat, entre d’altres, l’assaig literari ‘Un món esbucat. Joan Alcover i Mallorca‘ (3i4, 2019), la novel·la ‘Continents’ (Empúries, 2016), l’assaig musical ‘Putos himnes generacionals‘ (Empúries, 2015) i el poemari ‘Felanitx’ (Edicions 62, 2020).

Oriol Puig Taulé
És crític i cronista d’arts escèniques. Llicenciat en Història de l’Art i amb un Màster en Estudis Teatrals, fa anys que escriu i reflexiona sobre el fet escènic, sigui en l’àmbit acadèmic o periodístic. Actualment és el coordinador d’arts escèniques a Núvol, el digital de cultura, i treballa com a freelance en altres publicacions. En els darrers anys ha fet de jurat i especialista en diversos premis, convocatòries i ajuts destinats a les arts en viu.

Subscriviu-vos a la nostra newsletter